· Kayıt altına alınmalı
· Numune alınmalı· Sıralanması gerek
· Şikâyete göre dönüş süresi
Şikayet çözümleri için araçlar:
1. Kök-Neden Analizi
· Sebep-Sonuç
· Parça no
· Parça görselleri
· Nasıl yanlış baktığı
· Nasıl doğru bakılması gerektiği
2. Balık Kılçığı Diyagramı
· Çevre
· İnsan
· Makine
· Yöntem
· Materyaller
· Ölçüm
Bu kategorilere göre nedenler bulunur. Neden bu durum oluştu? Dallara ayrılarak nedenler yazılır.
3. 5N-1K
· Ne - konuyu
· Nerede – mekânı
· Neden - amacı
· Ne zaman - süreci
· Nasıl - yöntemi
· Kim – sorumlu kişiler
Eğer problem biliniyorsa bu yöntem kullanılmaz.
4. 5 Neden Analizi
Problem nedenlerini geriye doğru inceleyerek ele alan yöntemdir.
Problemin asıl ve temel sebebi için 5 kez neden diye sorulur.
5. Pareto Analizi
80/20 kuralı. Tüm sebepler sıralanır, kümülatif dağılımları hesaplanır. Sonuçların %80’i nedenlerin %20’sidir. Öncelik, probleme en çok etkisi olanı bulmaktır.
6. 8D
Belirlenen problemleri 8 adımda çözme yöntemidir.
· Takım oluşturulur.
· Problem tanımlanır.
· Geçici önleme faaliyetleri bulunur.
· Kök-neden tanımlanır.
· Kalıcı düzeltici faaliyetlerin geliştirilir.
· Kalıcı düzeltici faaliyetlerin uygulanır.
· Yinelenmeleri önleme faaliyetleri
· Takımın tebrik edilmesi
KALİTE ARAÇLARI 8 TEMEL
1. PUKÖ Döngüsü
Sürekli iyileştirme
2. Pareto Analizi
Karar verme sürecinde kullanılan istatistik yöntem.
3. İş-Akış Diyagramı
Süreci anlamak ve akışı rahat görmek PPAP’ın en önemlisi.
4. Histogram
Tekrarlı sayılardan oluşan veri dağılım grafiği.
Excel-Dosya-Seçenekler-Eklentiler-Yönet-Excel eklentileri-Git-Çözümleme araç takımı
Excel veri kısmına veri çözümleme gelir. Veri çözümleme-Histogram
5. Balık Kılçığı
Problemi oluşturan tüm sebepler. Çevre, insan, makine, yöntem, materyaller, ölçüm
6. Kontrol Kartları
Bir prosesin zamanla nasıl değiştiğini gösteren grafik. Alt ve üst kontrol limitlerini gösterir.
7. Serpilme Diyagramı
Ne, neyi nasıl etkiler sorusunun cevabı. Aralarındaki ilişkinin inceleneceği değişkenler (x,y) olarak tabloya kaydedilir. Değerlerin alt ve üst değerlerinin olduğu tabloda noktalar halinde kaydedilir.
8. Kontrol Çizelgeleri (Çetele Listesi)
Ne?, Ne oluyor?, Kim Yapıyor?, Nerede?, Ne Zaman?, Nasıl? OK, NOK için uygulanır.
Yorumlar
Yorum Gönder