Değişen ve gelişen teknolojiye ayak uydurmaya çalışan işletmeler, sıfır hata politikasını mükemmellik ile birleştirerek bir model oluşturmuşlardır. Bu modelin adı EFQM Mükemmellik Modelidir. Öncelikle EFQM’in açılımına bakacak olursak. EFQM, Avrupa Kalite Yönetim Vakfı’nın açılımıdır. Avrupadaki işletmelerin sürdürülebilir mükemmeliğini korumak amacıyla 1988’de kurulmuştur. Mükemmellik iş modeli ise 1992 yılında vakıf tarafından geliştirilmiştir. Bu model, çalışanlar, müşteri ve toplum üzerindeki etkiyle liderliğin, sürecin, performansın, politika ve stratejilerin, işbirlikleri ve kaynakların; girdi ve çıktı oluşturarak yenilikçilik ve öğrenme sağlamaktadır. Böylece mükemmelliğe daha da fazla erişim sağlanabilmektedir. Model genel hatları ile aşağıdaki gibidir.
EFQM Modeli şekilde görüldüğü gibi 9 kavramdan oluşmaktadır. Girdiler 5 kavramdan oluşmaktadır. Sonuçlar ise çalışanlar, müşteri, toplum ve temel performans sonuçlarını kapsamaktadır. Sonuçlar Modelin ne kadar başarılı olduğunu gösterir ve o kadar mükemmelliğe yaklaştırır. İşletmelerin mükemmelliğe ulaşma çabalarında 4 ana başlık bulunmaktadır.
Model Gereksinimleri
İşletmenin büyüklüğünden ve sektöründen bağımsız olarak işletme; mükemmele ulaşmayı başarmak için yönetim sistemini mükemmellik modeli anlayışına göre entegre etmelidir. Böylece yönetim sisteminin gelişimi süreklilik kazanacaktır. EFQM ise modeli değişen dünya düzenine göre modele güncelleme yapmaktadır.
Öz değerlendirme
İşletmenin kendi SWOT analizini yapmasıdır. Böylece iyi olunan alanlar ve fırsatları ile kötü olunan alanlar ile tehditleri önceden belirleyebilmektedir. İşletme kendisini bu tür durumlara hazırlayabilmekte ve geliştirebilme seçenekleri bulabilmektedir. İşletme kendisini sürekli yenileyerek geliştirir.
Radar
EFQM Mükemmellik Modelinin merkez konumundadır. Sonuçlar, yaklaşım, yayılım, değerlendirme, gözden geçirme olmak üzere 4 kısımdan oluşmaktadır. Bu kısımlarda işletme; sonuçlar ile neler kazandığını, yaklaşım ile ne yapmak istediğini ve nedenini, yayılım ile faaliyetlerinin neler olduğunu, değerlendirme ile faaliyetlerinin ne kadar doğru olduğunu ve son olarak gözden geçirme ile iyileştirme işlemlerinin yapılmasını öngörür ve yapar.
Mükemmellik Modelinin Kavramları
Liderlik: Vizyonu ve misyonu geliştirir. Başarı için sistemler geliştirirler ve eğitim verirler. Gerektiğinde işletmenin durduğu yönü değiştirirler ve çalışanlara bu konuda önderlik ederler.
Politika ve strateji: İşletme kendisini mükemmelliğe götürecek strateji ile pazarında vizyon ve misyonunu hayata geçirirler. Stratejiyi hayata geçirmek için planlar, amaçlar ve süreçler oluştururlar ve uygularlar.
Çalışanlar: İşletmeler mükemmellik için çalışanlarının bilgi birikimi ve potansiyellerini iyi değerlendirir, yönetir ve geliştirirler. İşletmeler çalışanlarına insani koşullar sağlarlar ve onları motive ederler.
İşbirlikleri ve kaynaklar: Başarılı olmak isteyen işletme, dış işbirliklerini, tedarikçilerini ve iç kaynaklarını planlar ve yönetir. Buna göre kaynakları planlar.
Süreçler: Başarılı olmak isteyen işletme, müşterilerini ve diğer paydaşlarını tam olarak tatmin edecek ve onlar için katma değerin artmasını sağlayacak biçimde süreçlerini planlar, yönetir ve iyileştirir.
Müşteri ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, müşteri geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Çalışanlar ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, çalışan geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Toplum ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, toplumun gösterdiği geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Temel performans sonuçları: Başarılı işletme, politika ve temel stratejilerini önemser ve başarılı sonuçlar elde eder.
EFQM Modeli şekilde görüldüğü gibi 9 kavramdan oluşmaktadır. Girdiler 5 kavramdan oluşmaktadır. Sonuçlar ise çalışanlar, müşteri, toplum ve temel performans sonuçlarını kapsamaktadır. Sonuçlar Modelin ne kadar başarılı olduğunu gösterir ve o kadar mükemmelliğe yaklaştırır. İşletmelerin mükemmelliğe ulaşma çabalarında 4 ana başlık bulunmaktadır.
Model Gereksinimleri
İşletmenin büyüklüğünden ve sektöründen bağımsız olarak işletme; mükemmele ulaşmayı başarmak için yönetim sistemini mükemmellik modeli anlayışına göre entegre etmelidir. Böylece yönetim sisteminin gelişimi süreklilik kazanacaktır. EFQM ise modeli değişen dünya düzenine göre modele güncelleme yapmaktadır.
Öz değerlendirme
İşletmenin kendi SWOT analizini yapmasıdır. Böylece iyi olunan alanlar ve fırsatları ile kötü olunan alanlar ile tehditleri önceden belirleyebilmektedir. İşletme kendisini bu tür durumlara hazırlayabilmekte ve geliştirebilme seçenekleri bulabilmektedir. İşletme kendisini sürekli yenileyerek geliştirir.
Radar
EFQM Mükemmellik Modelinin merkez konumundadır. Sonuçlar, yaklaşım, yayılım, değerlendirme, gözden geçirme olmak üzere 4 kısımdan oluşmaktadır. Bu kısımlarda işletme; sonuçlar ile neler kazandığını, yaklaşım ile ne yapmak istediğini ve nedenini, yayılım ile faaliyetlerinin neler olduğunu, değerlendirme ile faaliyetlerinin ne kadar doğru olduğunu ve son olarak gözden geçirme ile iyileştirme işlemlerinin yapılmasını öngörür ve yapar.
Mükemmellik Modelinin Kavramları
Liderlik: Vizyonu ve misyonu geliştirir. Başarı için sistemler geliştirirler ve eğitim verirler. Gerektiğinde işletmenin durduğu yönü değiştirirler ve çalışanlara bu konuda önderlik ederler.
Politika ve strateji: İşletme kendisini mükemmelliğe götürecek strateji ile pazarında vizyon ve misyonunu hayata geçirirler. Stratejiyi hayata geçirmek için planlar, amaçlar ve süreçler oluştururlar ve uygularlar.
Çalışanlar: İşletmeler mükemmellik için çalışanlarının bilgi birikimi ve potansiyellerini iyi değerlendirir, yönetir ve geliştirirler. İşletmeler çalışanlarına insani koşullar sağlarlar ve onları motive ederler.
İşbirlikleri ve kaynaklar: Başarılı olmak isteyen işletme, dış işbirliklerini, tedarikçilerini ve iç kaynaklarını planlar ve yönetir. Buna göre kaynakları planlar.
Süreçler: Başarılı olmak isteyen işletme, müşterilerini ve diğer paydaşlarını tam olarak tatmin edecek ve onlar için katma değerin artmasını sağlayacak biçimde süreçlerini planlar, yönetir ve iyileştirir.
Müşteri ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, müşteri geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Çalışanlar ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, çalışan geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Toplum ile ilgili sonuçlar: Başarılı işletme, toplumun gösterdiği geri bildirimlerini önemser ve iyileştirir. Böylece başarılı sonuçlar elde eder.
Temel performans sonuçları: Başarılı işletme, politika ve temel stratejilerini önemser ve başarılı sonuçlar elde eder.
İşletmelerin mükemmele yaklaşma isteği için EFQM Mükemmellik Modeli bir harita niteliğindedir.
Her işletmenin kendi mükemmelliğine ulaşması dileğiyle...
Yorumlar
Yorum Gönder